Beijing kan vid första anblicken verka vara en enorm, tråkig och själlös stad. Det är grått och kallt och dålig luft. Första dagen ösregnade det och vi var vilse hela tiden, ingen förstod vad vi sa och en tant försökte lura oss och var sjukt otrevlig. Vi skulle hitta en speciell resturang för att äta Peking anka men misslyckades så vi hamnade på Mcdonals, ( ett meal kostar 18 kr!!! )

Andra dagen bokade vi in en tur till kinesiska muren och det var en av de bästa upplevelserna i mitt liv. Det är så mäktigt och häftigt och muren är sååå otroligt lång, ( 8000 km) vi hade grym tur med vädret, solen sken och himmelen var blå vilket gjorde det kul att ta fina kort. På kvällen lyckades vi hitta restaurangen och smakade specialitén Peking anka, det var smaskigt!

Nästa dag var vi turister ( precis som mer än halva Kina också verkade vara) vi besökte " temple of heaven" , himmelska fridens torg ( tinanmen square) och förbjudna staden. Det var häftigt att se dessa historiska platser men de var jobbigt mycket människor och vi tappade bort varandra, slutade med att jag och danska Dennis fick turista på egen hand.

Man känner sig som ett djur på zoo när man går runt här i Kina, alla pekar och stirrar och ALLA vill ta kort på mig! Haha.. Jag är liksom en del av turistattraktionen och ärligt talat skulle jag kunna ta betalt på det och nog tjäna en bra summa. Det är ok med de som frågar om det de får ta en bild men det är sjukt många som smygfotograferar hela tiden...

Jag har nog aldrig känt mig så vacker som här, alla tycker jag är fantastisk verkar det som, om man behöver en självförtroende- boost så är det bara att ta första planet till Bejing! Folk vänder sig bokstavligen om på stan och det händer liksom inte hemma direkt. På kvällen gick vi ut på en nattklubb och dansade hela natten.

Tredje dagen åkte Signe och de andra till förbjuda staden för de var aldrig där när Dennis och jag var där. Så jag bestämde mig för att åka till marknaden och shoppa. Jag var där hela dagen, och jag är stolt över mitt prutande måste jag säga! Mitt mission var att få säljaren så arg på mig som möjligt innan vi gjorde affär, då kan man vara säker på att man lyckats få en bra deal. Jag köpte skor, väska och Kashmir sjalar. Så nöjd! På kvällen åt vi på en fantastisk japansk resturang! Mums!

Den roligaste dagen blev ändå söndagen. Det är nog den konstigaste och mest annorlunda dagen. Signe åkte hem på söndag dag för hon har lektioner på måndag morgon, de andra utbytesstudenterna skulle till muren och vi tänkte mötas upp senare men det går inte att nå varandra här i Kina för Facebook är blockerat och det går typ inte att ringa från HK telefoner här.

Jag beslöt mig för att göra det jag vill och inte slösa bort dagen på att vänta på andra eller på att göra saker som andra vill ( vilket det lätt blir om man är ett stort gäng som ska turista tillsammans). Jag tog en promenad till ett tempel som låg nära vårt hostel, det var inte lika turistigt som allt det andra jag hittills sett. Dit gick kineserna själva och bad och tände rökelser, det var väldigt fridfullt. Gatorna runt omkring var så mysiga och fina och väldigt typiskt kinesiska! Jag älskar alla röda lanterns och att de har flaggan överallt. Jag fönstershoppade och promenerade runt och tog en kaffe take away. Då är det en kinesisk kille som kommer fram och vill prata och jag tänker att han vill ta kort på mig som alla andra. Han var bra på engelska till skillnad från typ alla andra kineser i Bejing jag mött. Han var jättesnäll och jättegullig och han berättade att han var turist från norra Kina och att han undrade vad jag skulle göra under dagen. Jag hade ju inga planer så vi promenerade tillsammans. Det slutade med att han blev min privata turistguide och fotograf och vi hängde hela dagen! Haha... Först var jag lite misstänksam om hans avsikter men jag bestämde mig sedan på att lita på honom.

Han tog med mig på en väldigt lokal lunch resturang och bjöd på lunch, jag fick smaka på allt möjligt väldigt konstigt. Sedan åkte vi buss till ett berg och hikade upp på toppen och det var en sån fantastisk utsikt över hela Bejing.

Vi hade så himla bra samtal och han var verkligen genuint snäll och ville bara ha trevligt. Jag tror jag har träffat den "moderna kinesiska mannen" haha.. Han är 30 år bor fortfarande hemma med sina föräldrar, har pluggat business och jobbar på ett marknadsförings kontor. För honom var det universitet eller fabrik och han berättade om hans vänner som har hårda jobb i fabriker. Han är glad att han pluggat hårt och framförallt att hans föräldrar hade råd. Han har en flickvän som heter Trissie och han hoppas att de kan gifta sig snart. När jag frågade om han har en bil sa han : of course.. I have an german car, Volvo" han blev förvånad när jag upplyste honom om att det är ett svenskt märke. hihi--

Jag känner att jag verkligen har integrerat med "riktiga Kina" pågrundav denna Samuel. Jag är så glad att jag vågade lita på att han var snäll, han visade mig en massa platser jag aldrig hade hittat själv! På kvällen visade han mig världens mysigaste bar gata precis vid en sjö där det var en massa kinesiska hus med jätteduktiga kinesiska liveband.

Jag är glad att mitt intryck av Bejing förändrades radikalt från torsdagens gråa hemska upplevelse till söndagens trevliga upplevelse. 🇨🇳

Nu måste jag verkligen plugga måndag tisdag onsdag. (!) på onsdag är mitt första möte som en del av svenska handelskammaren, ska bli spännande!

Kram på er 💕

 

Allting kommer i oordning men jag orkar inre fixa det :) hehe

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Himmelska fridens torg.
 
japanskt!
 
Söta Signe och jag!
 
Peking anka på menyn!
 
 
 
Middag med mitt danska gäng ;)
 
Dennis och Jag utanför förbjudna staden.
 
 
 
 
¨

 
 
 Muren!!
 
Min  snälla guide och några "läckerheter"  som vi provade till lunch, hehe.. det är KOMAGE!!!! Men som tur var åt vi andra saker också.
 
Lyxig japansk mat
 
Vilken utsikt från berget!
 
Peking anka.
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej