Hej på er :)
 Vet inte om det står något i svenska tidningar om det politiska läget i HK, det är lite ostabilt för tillfället.
 
Här kan man läsa mer:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2764774/Hong-Kong-students-strike-democracy-battle.html
 
Många studenter som kommer härifrån verkar inte vara insatta, så det är ingenting som märks särsklit mycket här på universitetet.  Men alla lärare vill diskutera frågan och de uppmanar nästan eleverna att joina strejken. Det är en stor strejk hela veckan inne i "central " men jag har inte varit där och sett det ännu, planerar inte på att delta heller.  Jag har precis fixat visum för min Bejing resa. ( är kanske inte läge att reta upp Kina just nu)

Många verkar ändå genuint oroliga för hur läget kommer bli i Hong kong framöver, deras nästa val är 2017 och det är orligt för hur det kommer bli efter det valet.  Jag håller nog på att bli riktigt intresserad av politik när jag är här, jag får verkligen uppleva att världen är global när man bor i den här staden. Man får upp ögonen för andra människors liv, traditioner, kultur.  Det är intressant att uppleva på plats att det finns regioner som fortfarande har problem efter Europas kolinisering ( HK tillhörde ju UK fram till 1997) .Det är viktit att komma ihåg att det  inte är en självklarhet med demokrati i världen. Jag kan inte förstå hur lätt människor verka glömma bort saker historien ( som verkar ske i Europa just nu och Sverige med SD)
 
Jag vill också säga en sak till, jag älskar mina kurser jag har just nu! Jag blir så allmänbildad och klok det här halvåret ska ni veta!
 
Kram på er
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej