Hej på er, 
Idag har jag haft en massa lektioner. Jag har varit snäll mot mig själv när jag valt kurser och valt sådana som jag verkligen tycker är intressanta. Jag har ju läst mina grundläggade kurser redan så den här terminen är valfria kurser. Så jag har valt en del roliga ämnen, idag hade jag " Public Speaking" och "Business Communication."  Mycket kommunikation på schemat idag alltså!
 
Jag älskade Public speaking lektionen för läraren är rolig och speciell. Han är från Kanada och hade tatueringar över precis hela kroppen, på halsen , händerna och allt. ( kan försöka bjuda på en bild något annat inlägg om jag vågar fråga) Han var egentligen rätt konstig men lektionen var jätterolig och så annorlunda från vad man är van vid. På mina lektioner så är det nästan inga andra utbytesstudenter, så det blir verkligen dags att lära känna alla locals Hong Kong kineser och jag är faktiskt helt facinerad efter de här första dagarna.
 
Alla kineser har tydligen ett kinesiskt namn och ett "engelskt namn" och det är helt sjukt vilka namn de har, idag har jag träffat människor som på riktigt heter saker som Rainbow, Monkey, Puppy, Candy, Angel, Nixon och så vidare. Det är alltid riktigt spännande att höra namnet när de presenterar sig.  När de ska presentera sig själva i klassen så säger en del att deras största hobbies är saker som sova och att läsa ekonomi tidningar.  ( så
spännande det låter eller hur?) 
 
Där har vi verkligen svaret på varför alla asiatiska länders ekonomier växer så mycket, för vilken 20-25 årig student i Sverige skulle ha "sova och plugga" som sina största hobbies? Nu ska jag väl inte dra alla över en kam, men jag måste ändå säga att det finns en skillnad mellan de studenter jag träffat på SU och de jag träffat här.  Men alla är så himla snälla och glada, och det känns som de försöker vara extra snälla mot mig för att jag inte kommer härifrån och när man säger att man är från Sverige så får man ofta reaktionen "oooohhh Sweeeden" som att jag kommer från en annan planet ungefär.
 
Kram från en facinerad men glad Ebba! <3
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej